Uppgörelsen är här!

Som jag & Johan har längtat efter denna bok! Uppföljaren till En nästan vanlig man, Grannen och Återvändaren. Våra favoritböcker alla dagar i veckan! Har ni inte läst dem så måste ni helt enkelt göra det. Nu har vi laddat hem Uppgörelsen som ljudbok, så jag vet vad vi kommer att göra de närmsta dagarna. Johan har redan börjat tjuvlyssna!

Här är de tidigare böckerna:

Utflykt till den norra sidan

Idag efter jobbet tog en av våra svenska kollegor med oss på en lite speciell måndagsutflykt här på Cypern. Nämligen till den norra, turkiska sidan. Det är inte populärt att berätta för grekcyprioter att man åker över dit med tanke på den osämja som fortfarande råder (även fast det inte är någon fara!).

Vid gränsen fick vi visa våra pass och fick varsitt visum. För att åka in med bilen så måste även den ha en speciell försäkring. Vi åkte genom bergen till en stad som heter Kyrenia och som ligger vid havet. En liten turistort dit bland annat mycket britter, tyskar och en del svenskar åker. Vi gick runt i lite affärer, och sedan en sväng utefter hamnen, satte oss på en restaurang och beställde in lite fika och sedan åkte vi tillbaka till den grekiska sidan av Nicosia igen där vi bor. Tack och lov!

Det var lite nervöst att åka dit för min del i alla fall. Jag fick ta ett litet steg utanför min komfortzon. Men det gick bra och det var inte alls så hemskt som många grekcyprioter framställer det. Visst finns det vissa riktigt slitna och totalt förfallna områden där också, som den berömda "Spökstaden" t ex, men det slapp vi se. Det vi såg var ändå helt okej, även fast det märks att den norra sidan ligger många år efter den grekiska sidan.

Det känns skönt att ha det gjort, att ha sett en del av den norra sidan. Men jag tror inte att vi kommer att åka tillbaka dit igen. Av förståliga skäl så har jag inte några bilder att bjuda er på, det är ju tyvärr inte helt ovanligt att polisen haffar dem som lyckas fotografera fel saker på andra sidan nämligen. Mobilen fick därför ligga i tryggt förvar under hela besöket.

Weekend i Coral Bay

I helgen har vi varit i Coral Bay, som ligger ca 20-30 min bussresa från Paphos. Vi hittade en jättebra deal via Booking.com på ett femstjärnigt hotell som heter Coral Beach Hotel & Resort. En kollega på jobbet hade jobbat på det där hotellet förut och sa att det verkligen var hennes favorithotell alla dagar i veckan. Vi var helt säkra på att den här helgen och det här hotellet skulle bli det bästa hitills sen vi kom hit till Cypern och flexade till och med ut några timmar tidigare i fredags för att kunna vara där några timmar extra.

Och ja, hotellet var säkert femstjärnigt och hur bra som helst, för sisådär 20 år sedan kanske. Det förtjänade inte alls fem stjärnor enligt våra mått, max tre! Rummet och hotellet i största allmänhet var verkligen gammalt och slitet, och ingen i personalen kände nog till ordet service! Vi var så himla besvikna i fredagskväll så ni anar inte.

På lördagen däremot, efter en halvtaskig frukost så lämnade vi hotellet och gick till den allmänna stranden i Coral Bay. Vågorna var riktigt höga, det var lite molnigt och vi visste inte riktigt hur vi skulle göra. Men vi slog oss ned på varsin solstol i alla fall, det blev bättre väder och vi bestämde oss för att ge oss på vågorna. Tack vare varsitt cyklop så gick det alldeles utmärkt att bada ändå, men utan dem hade vi varit helt körda. Det var i alla fall de största vågorna jag någonsin upplevt i mitt liv. Vissa vågor var riktigt härliga men vissa vågor fick oss att tumla runt som en liten plastpåse i vattnet eller något. Galet roligt i alla fall, och vi badade hela dagen! Efteråt var vi helt slut, det tog rätt bra på krafterna att bada sådär. Men det var det värt, för nu kände vi att helgen var räddad.

Idag, söndag, var det superduperfint väder förstås! Vi var lite ömma i huden efter all sol i lördags så vi slog oss ned på varsin solstol i skuggan på hotellet, som ändå hade ganska fina grönområden nära stranden och poolen (därav bara bilder därifrån). Efter ett par timmar åkte vi tillbaka till Nicosia för att hinna se cupfinalen mellan Djurgården och Göteborg, som vi tyvärr förlorade på straffar! Vi är galet frustrerade över det kan jag tala om. Men men, nya tag och nu vecka väntar. Spännande vecka med ny lägenhet och en del annat kul! Här kommer lite bilder från helgen:

Skenet bedrar som sagt. Vi gillade inte alls själva hotellet och kommer verkligen aldrig att åka dit igen. Men vi gjorde det bästa av situationen och har ändå haft en galet härlig helg! =)