Milano

Detta var andra gången jag var i Milano, men sist var jag där på konferens med jobbet och såg ingenting av staden, så det var trevligt att vara tillbaka och se lite mer. Vi landade på Bergamo flygplats, resan från Lux tog endast 55 min! När vi kom in till stan på fredagskvällen så åt vi middag på en restaurang inne på stationen, och det var den godaste pizzan jag någonsin ätit tror jag - 5 formaggi. Eftersom vi visste att vi skulle ta tåget till Venedig ena dagen så valde vi att bo nära tågstationen på Hilton Milan, och det valet var vi väldigt nöjda med - fräscha rum, stora sängar och supergod frukost.

Efter frukosten på lördag morgon tog vi en kort promenad till tunnelbanan och åkte till San Siro. Supersmidigt tunnelbanesystem måste jag säga! Hur derbyt på San Siro var kan ni läsa om i tidigare inlägg. Efter matchen så åkte vi in till stan för att se de klassiska sevärdheterna som Duomo di Milano och Galleria Vittorio Emanuele II, superfint! Sen tog vi en promenad till Castello Sforzesco och gick runt i den stora fina slottsparken, och sen gick vi tillbaka till stan för att se det berömda operahuset Teatro alla Scala. Sen började vi gå tillbaka till hotellet och stannade till efter vägen för att äta middag på en uteservering. På vägen tillbaka hittade vi en till jättestor och mysig park, älskar storstäder med mycket grönt! Som ni hör så hade vi en mycket bra och effektiv dag! :)

Anonym

Väldigt vacker stad

Jenn - forever abroad

Åh, vad kul! Jag ska själv till Milano i maj. Hörde precis om ett annat par som också åkte till Venedig och sov en natt där. Men vi är bara 3 nätter i Milano så tror vi kommer skippa det, får bli en annan resa :)

Svar: Vi var också bara där i tre nätter, och tyckte ändå att det var såå värt att åka till Venedig :) Så det skulle jag verkligen rekommendera!