Ny dagsutflykt till Grevenmacher

Vi blev ju verkligen förälskade i Grevenmacher sist vi var där, så igår åkte vi dit igen. Det tar oss cirka en halvtimme med buss från Kirchberg så det är inte så farligt. Den här gången gick vi efter Moselfloden så långt vi orkade i värmen, det var riktigt riktigt varmt (så skönt att värmen är tillbaka!). Men vinodlingarna ligger inte långt från vägen så vi strosade runt bland buskarna lite för att ta lite kort också, se nedan.

De klämmer in lite vinplantor där det finns plats helt enkelt :)

Porto Cervo

En dag tog vi bussen till Porto Cervo, en stad som Apollo beskriver så här:

"Porto Cervo är huvudort på Costa Smeralda, eller Smaragdkusten som den även kallas, och ligger på öns mest exklusiva hörn i norr och har lockat till sig Europas kungligheter och jet set sedan början av 60-talet. Med hjälp av världsberömda arkitekter och designers lät prins Karim Aga Khan 4 bygga upp Porto Cervo som en mauritisk medeltidsstad. I hamnen ligger de lyxiga yachterna på rad och här finns gott om restauranger som serverar både italienska och sardiska specialiteter. På kvällarna är det ett livligt nöjesliv på barerna och nattklubbarna i hamnen. Vill du uppdatera semestergarderoben finns de flesta exklusiva designbutikerna representerade här."

Våra förväntningar var därför skyhöga inför denna dag, jag trodde till och med att det kanske skulle bli den bästa dagen på hela resan. Så blev det dock definitivt inte (det fanns t ex ingenstans att bada där eller i närheten), men däremot så såg vi, precis enligt texten ovan, de största och lyxigaste yachtarna vi någonsin sett (till och med Monaco kan slänga sig i väggen i jämförelse). Staden, som inte är så stor, är mestadels byggd i sten, så det kändes som att vi befann oss i en Flintstones-film, fast enbart med lyxbutiker och exklusiva restauranger. :)

Vi hoppade även på ett litet turisttåg som tog ca 30 minuter. Då åkte vi bland annat förbi Silvio Berlusconis "sommarhus" här i Porto Cervo. Han köpte det bara för sisådär 20 miljoner EURO :D

En vecka på Sardinien

Hallå! Vi har precis kommit hem efter en fantastiskt härlig vecka i den sardinska skärgården på den nordöstra sidan av ön. Vi har aldrig varit med om en ö som har så otroligt bra stränder och kristallklart vatten precis överallt - ett perfekt resemål för en sol- och badsemester med andra ord. På många andra resmål kanske man har 2-3 paradisstränder att välja på, men här fanns dem precis överallt och vi har verkligen tillbringat många snorkeltimmar i havet.

Från Lux flög vi till Olbia (tog endast ca 2 timmar) och där tog vi bussen till Palau för att sedan hoppa på färjan över till ön La Maddalena där vi bodde nästan hela veckan på hotel Excelsior. Hotellet hade supertrevlig personal, läget var perfekt och frukosten serverades ute på deras terrass varje morgon (i sann italiensk anda så bestod mer än hälften av frukostbuffén av efterrätter).

På ön La Maddalena testade vi två olika stränder, men de allra bästa dagarna hade vi på grannön Caprera (finns broförbindelse) och på heldagsturen ute till havs. Eftersom vattnet är så otroligt kristallklart överallt så var det väldigt enkelt för oss att bara smita ned och bada lite vart vi ville. Det var helt fantastiskt att kunna lägga sig ned på en egen strand eller en egen klippa och att kunna snorkla runt helt ensamma. På Caprera finns också en strand som kallas för Europas Tahiti, vi tog oss inte dit på egen hand men båten vi åkte på heldagsturen med stannade där. Alltså vattnet där går inte ens att beskriva med ord, det var det häftigaste i badväg som både jag och Johan någonsin upplevt. Och så fick vi hoppa från båten också, alltid lika kul! :) Tyvärr inga kort därifrån dock.

Vi besökte även städerna Santa Teresa, Porto Cervo och Olbia. Mer om dem i kommande inlägg! :)